Historia Kolei Drezynowej nierozerwalnie jest związana z Klubem Turystyki Kolejowej TENDRZAK przy Oddziale Gdańskim PTTK. Pierwsze nasze spotkanie z drezyną ręczną nastąpiło w sierpniu 1998 roku. Wtedy to wypożyczyliśmy drezynę ze Stegny i pojeździliśmy po nieczynnej kolejce wąskotorowej na Żuławach. Drezyna była w bardzo złym stanie technicznym - słychać ją było dużo szybciej niż widać, ale to właśnie dzięki niej załapaliśmy bakcyla drezynowego.
Rok później w Gdyni odbywały się targi kolejowe TRAKO, gdzie zorganizowaliśmy pierwszy wyścig drezyn, dwa tygodnie później I Mistrzostwa Gdańska w Jeździe Drezyną na Czas. Wiosną drezyna wyjechała na kolejowe szlaki - tutaj najczęściej jeździliśmy po linii Kartuzy - Żukowo Zachodnie, czasami docierając do Gdańska Kokoszek. W 2001 roku powstał projekt Kolej Drezynowa.
Uczestnicy projektu Kolej Drezynowa od początku stawiali sobie kilka zadań:
1. ożywienie nieczynnych linii kolejowych poprzez organizowanie na nich turystycznych przejazdów drezynami,
2. przejazd drezynami jak największej ilości linii i bocznic kolejowych w naszym regionie.
Realizując pierwsze zadanie skupiliśmy się na dwóch liniach, na których otrzymaliśmy stałe zgody na ich użytkowanie:
* Krokowa - Swarzewo (od 2001 do 2003 roku)
* Pruszcz Gdański - Kolbudy - Niestępowo (od 2003 roku)
Na powyższych liniach organizowaliśmy przejazdy turystyczne oraz prowadziliśmy bieżące prace utrzymaniowe przy linii.
Realizacja drugiego zadania jest dużo trudniejsza, gdyż wymaga uzyskania szeregu pozwoleń na przejazd linią oraz bardzo często odkrzaczenia i oddrzewienia linii. Ale za to przejechanie linii daje sporo satysfakcji.
Zaliczyliśmy już trasy którymi już nie pojedziemy, bo zostały rozebrane - przejazd bocznicą do Polifarbu w Gdyni oraz jazdy po terenie d. elektrowni jądrowej w Żarnowcu.